Close
Slider

Handgeschakeld Rijles

De Lessen

De lessen worden gegeven in blokken van 2 uur, in deze tijd is bewezen dat het leer effect het grootst is. Je wordt thuis opgehaald en we zetten je weer thuis af, er worden geen taxi ritjes gereden. Ofwel dat je een ander ophaalt en die jou vervolgens weer thuis brengt. De lestijd is daardoor dus ook echt lestijd. 

We zullen tijdens de lessen ook eens een bezoek brengen aan andere grote steden zoals Arnhem en Utrecht. Dit lijkt wellicht nog spannend maar zal tegen die tijd erg leuk en leerzaam zijn.

Door middel van tekeningen en plaatjes proberen we de praktijk duidelijk te maken. Anno deze tijd is technologie ook in de lesauto steeds meer van toepassing. Wij maken ook gebruik van een dashcam en mobiele telefoon met bijvoorbeeld Streetview om je alles zo duidelijk mogelijk te maken.

Het Leertraject

Leren autorijden is in de eerste plaats het leren van de bediening van de auto, maar eigenlijk is het verkeersinzicht nog belangrijker. Want dan hebben we het over veiligheid. Een combinatie van goed verkeersinzicht en een goede beheersing van de bediening zorgen ervoor dat je veilig de weg op kan, maar ook dat je je route zo soepel mogelijk kunt rijden.  Als je bijvoorbeeld een rotonde nadert, is het belangrijk dat je op tijd een plan maakt over of je de rotonde al op kan rijden, of dat je moet gaan stoppen voor overig verkeer. Als je dat goed hebt ingeschat kun je zo soepel en snel mogelijk je weg vervolgen, zonder onnodig lang te wachten.

Een handgeschakelde auto bedienen is een hele kunst. Waar dat bij iemand die al een rijbewijs heeft vanzelf lijkt te gaan, is dat aan het begin van je leertraject nog best lastig. Tijdens de eerste rijlessen leren we je stap voor stap hoe je de auto het beste kunt bedienen en zal je al snel zien dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. Om je alvast een idee te geven over hoe de bediening werkt, worden hieronder de verschillende thema’s rondom het bedienen van de auto uitgelegd.

Koppeling

De koppeling is het linker pedaal. De koppeling gebruik je heel veel, maar wat doet hij nou precies? Zoals de naam al zegt koppel je met dit pedaal de motor aan de versnellingsbak door het pedaal omhoog te laten komen en ontkoppel je de motor door het pedaal in te drukken. Dit is handig bij het wegrijden en stoppen maar bijvoorbeeld ook bij het opschakelen. Denk bijvoorbeeld aan je fiets. Wanneer je stilstaat kan je niet vooruit trappen zonder dat de fiets naar voren gaat. Bij een auto moet de motor wel kunnen blijven draaien als je bijvoorbeeld stilstaat voor een verkeerslicht. De koppeling zorgt ervoor dat je kunt stilstaan zonder dat je motor afslaat. De koppeling bedien je met je linker voet.

Rem

Het rempedaal is het middelste van de drie pedalen. De functie ervan spreekt voor zich, maar is ook weer heel bijzonder als je bedenkt dat je met dat pedaal zowel op lage als hoge snelheden moet kunnen afremmen. Op lage snelheden zal het pedaal daarom veel gevoeliger reageren omdat op hoge snelheden de remmen ook voldoende kracht moeten genereren om te kunnen remmen. Het is wel belangrijk dat je dit pedaal met je rechter voet bedient. Als je dit namelijk met je linkervoet doet, kun je de koppeling niet meer bedienen, want die zit links van het rempedaal.

Gas

Het gaspedaal is het rechter pedaal en hiermee bepaal je hoe hard je versneld. Voordat je kan schakelen moet je het pedaal even loslaten om ervoor te zorgen dat de motor geen over toeren maakt. Dit zorgt namelijk voor veel herrie en is niet goed voor je motor.

Versnellingen

Heb je een fiets met versnellingen? Dan weet je vast het nut hiervan wel. Met een auto moet je door zowel de bebouwde kom als over de snelweg kunnen rijden. Daarvoor hebben ze versnellingen gemaakt, zodat je ook op de snelweg kunt rijden zonder dat de motor daarvoor veel te veel toeren moet maken en hierdoor te zwaar belast wordt en veel herrie maakt. Op je fiets ga je ook niet in de eerste versnelling een eind fietsen, daarentegen ga je de berg op ook niet in de hoogste versnelling rijden. Dit principe is met de auto dus hetzelfde.

Schakelen

Schakelen is een combinatie van handelingen om ervoor te zorgen dat je een hogere versnelling kunt gebruiken. Hiervoor gebruik je het gas en de koppeling met je voeten en daarnaast de versnellingspook met je rechterhand.

Het schakelen is in het begin lastig omdat je hier een aantal handelingen in een korte tijd op de juiste volgorde moet uitvoeren. Doe je dit net niet helemaal goed dan zal je ervaren dat er een schok door de auto gaat. Doe je dit goed dan voel je er eigenlijk niets van.

Je begint met het zogenaamde aftoppen van het gas. Wat wordt daarmee bedoeld?

Je kunt dit vergelijken met een postelastiek die je flink op spanning zet tussen twee handen. Als je vervolgens één hand loslaat, doet dit pijn. Maar als je eerst iets de spanning van het elastiek haalt voordat je het elastiek loslaat dan wordt de klap ook minder hard. Dit doe je dus ook met het gaspedaal voordat je schakelt, waardoor de kracht van de aandrijflijn gaat.

Vervolgens trap je de koppeling in en laat je het gas helemaal los, dit doe je tegelijkertijd. Daarna schakel je met de hand de volgende versnelling in. En terwijl je het gaspedaal intrapt laat je de koppeling weer rustig opkomen. Hiermee zet je weer rustig de spanning op de aandrijflijn. Laat je net iets te vroeg het koppelingspedaal ten opzichte van het gaspedaal opkomen dan zal je een schok ervaren en dat is niet de bedoeling.